Ainia – yritysten Akilleen kantapäitä torjumassa vuodesta 2008

Ainia perustettiin vuonna 2008 viiden henkilön voimin. Neljä meistä, minä, Jesse, Tuomas ja Miika olimme jo tuttuja toisillemme, Tuomas ja Miika työskentelivät infra -puolen parissa, samalla kun minä ja Jesse keskityimme palvelunhallintaan. Idea yhteisestä yrityksestä konkretisoitui, kun huomasimme että voisimme auttaa asiakkaitamme pienentämällä näiden kahden osa-alueen välistä kuilua.

Olimme kukin tahollamme pistäneet merkille, että asiakkaan liiketoiminta keskusteli palvelunhallinnan kanssa, mutta varsinaisesti infra -puolelle kaikki tarpeet tuli ”rikkinäisen puhelimen” tai ketjun kautta. Moni asia ehti muuttamaan muotoa matkalla ja nämä näkyivät sitten toteutuksessa. Ylipäätään infran ja palvelunhallinnan välillä ei nähty sitä yhteyttä mikä siellä luonnollisesti on. Osapuolien ja kaikkien komponenttien pitää pelata yhdessä tai tulos ei ole osa-alueidensa summa. Tähän törmää nykyäänkin valitettavan usein. Tästä ajatuksesta syntyi Ainia.

Yritystä perustettaessa, nimen valinta tuotti aluksi suurta päänvaivaa. Miten valita hyvä ja toimiva nimi, joka jää ihmisten mieliin? Halusimme myös sellaisen nimen, joka toimisi useilla eri kielillä ja soljuisi kivasti.

Ainia-nimeen saimme idean kreikan mytologiasta. Ainia oli amatsoni, joka taisteli Troijassa, Penthesileaan vierellä Akillesta vastaan. Tuosta oli helppo kääntää se myös meidän toimintaan. Kuten esikuvamme, myös me ainialaiset taistelemme parempien palveluiden puolesta iskemällä kipupisteisiin – Akillesta kantapäähän – ennakkoluulottomasti omalla osaamisellamme.

Jesse, Tuomas, Miika ja Jani vuonna 2009

Alkumatkalla rullasi hyvin

Vuosikausia meillä meni hyvin, vaikkemme varsinaisesta markkinoinnista ja myynnistä tienneetkään tuon taivaallista. Meidän osaamisesta kuitenkin tiedettiin oikeissa paikoissa, joten asiakkaita riitti.

Tuolloin otimme kaiken ilon irti menestyksestä ja pidimme hauskaa samalla, kun teimme töitä tunnollisesti ja paljon. Mitään ylimääräisiä kuluja ei kuitenkaan koskaan pistetty firman piikkiin (siinä asiassa ollaan aina oltu tosi pedanttisia). Meillä oli vuosikausia toimistonamme pieni koppi, jossa ei ollut muuta kuin sohva, pari pöytää, hyllyjä ja kassakaappi . Harvoin siellä kuitenkaan oli porukkaa paikalla, koska olimme asiakkailla ja toimisto enemmänkin arkistohuone. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, koska muuten kaikki meni niin hyvin putkeen.

Sanna, Tuomas, Jesse ja Juha tarkkailevat Mikon heittotyyliä vuonna 2011

Tyytyväisyys oli vähällä tappaa kehityksen

Jani, Jesse ja Juha promokuvasessiossa

Vuosien vieriessä markkinat muuttuivat ja asiakastarpeet niiden mukana. Sen myötä myös me jouduimme huomaamaan, ettei meidän paletti toiminutkaan enää samalla tavalla. Nuo ajat olivat Ainian ensimmäinen todella iso koetinkivi sekä henkisesti, että rahallisesti. Tiesimme, että jotain pitää tehdä tai kaikki etsivät kohta työpaikkoja. Lopputuloksena päädyimme keskittymään enemmän palvelunhallinnan puoleen ja siitä johdosta tehtiin myös kipeitä omistajavaihdoksia. Tuomas jäi pois Ainian remmistä ja Juha tuli mukaan yhdeksi pääomistajaksi. Miika oli mukana jengissä vielä muutaman vuoden, kunnes hän lähti tekemään omaa juttuaan toisaalle. Jälkikäteen ajateltuna tilanne olisi ollut estettävissä, jos olisimme osanneet keskittyä palveluiden määrittämiseen ja niiden markkinointiin edes jotenkin pro-aktiivisesti. Joka tapauksessa syntyi Ainia 2.0.

Olemme kuitenkin edelleen hyvissä väleissä ja tekemisissä toistemme kanssa, käymme yhdessä juhlimassa ja olemme toistemme apuna myös duunijuttujen tiimoilta tarvittaessa. Yhteisistä vuosista on älyttömästi hyviä muistoja ja olemme oppineet toisiltamme todella paljon. Mieleen on jäänyt erityisen hyvin päivä, kun aloimme porukalla luomaan pohjaa Ainialle. Olimme varanneet Flamingosta sviitin palavereja varten, jotta voisimme jäädä sinne pitkän työpäivän jälkeen yöksi. Kyseisen päivän aikana avarsimme toistemme näkökulmia paljon ja koimme ahaa-elämyksiä. Flamingosta tuli muutenkin meidän yhteinen strategiahautomo. Menimme sinne aina työstämään asioita yhdessä. Töiden jälkeen pidimme hauskaa, kylvimme ja lauloimme karaokea.

Asiakastarpeet edellä kohti uudistettuja palveluita

Viimeiset vajaat kaksi vuotta olemme eläneet Ainian seuraavaa murroskautta. Tajusimme, että jotakin pitää tehdä toisin, jos haluamme kasvaa yrityksenä. Mylläsimme roolejamme uusiksi ja aloitimme neuvottelut Materna GmbH:n kanssa Maternan Suomen liiketoiminnan ostamisesta.

Yrityskauppaneuvottelu ison saksalaisen yhtiön kanssa ei käynyt ihan käden käänteessä ja neuvotteluissa vierähti reilu vuosi. Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä oli yksi lokakuinen päivä, kun lensin Müncheniin tapaamaan kaupan toista osapuolta sekä meidän tulevan päämiehen Euroopan pomoa. Isoja kavereita, joille piti pitchata, miksi tää kuvio on hyvä, ja miten me hoitaisimme hommat jatkossa. Heikommalle olisi tullut vetelät housuun. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja isoin ihmetyksen aihe oli miten suomalainen kaveri voi tulla Müncheniin Octoberfestin aikaan jäämättä yöksi 🙂 Kauppa konkretisoitui 1.3.2018 ja Materna Information & Communication Oy:sta tuli meidän tytäryhtiö. Kesäkuun alussa tytäryhtiö sai uuden nimen Ainia Solutions Oy ja meistä tuli konserni. Pieni sellainen, mutta konserni kuitenkin.

Ainian yrityskauppaa uutisoitiin maaliskuussa.

Materna Information & Communications Oy oli vielä vuosituhannen alussa Delphi Oy. Yritys josta minä aloitin työurani ja jossa tutustuin Juhaan ja Jesseen. Kaupan myötä yhdenlainen ympyrä sulkeutui ja vanhat työkaverit lähes 20 vuoden takaa olivat taas yhdessä.

Isoilta osin yrityskauppaprosessi valmisti minut toimitusjohtajan rooliin, sillä siinä jouduin jatkuvasti menemään oman mukavuusalueeni ulkopuolelle. Jossain vaiheessa huomasin, että mukavuusalue oli laajentunut isosti ja halusin tehdä vastaavaa enemmän. Tajusin myös, että olen hommassa itseasiassa aika hyvä. Yrityskauppa oli minulle todella iso tapahtuma. En sanonut suoraan kenellekään, mutta se kulminoi projektin onnistumisen ja sinetöi sen, että osaan ja voin tehdä tällaista työtä.

Missä mennään juuri nyt ja mikä maali häämöttää edessä?

Tällä hetkellä työskentelemme isommassa toimistossa, jossa koko tiimi on pääsääntöisesti paikalla. Töitä on enemmän kuin koskaan, pystymme tekemään asioita enemmän etänä ja toimistosta on lohkottu oma alue yhdelle asiakkaalle. Helpottaa ja tehostaa toimintaa, kun koko tiimi ja osaaminen on lähellä. Meillä on hyvin vapaat käytännöt työaikojen suhteen ja jokainen tekee työt silloin, kuin itselle parhaiten sopii. Maanantait toki aloitetaan aina yhteisellä palaverilla kello 9.

Meillä on toimistolla helkutin hyvä pöhinä. Tiedämme, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Läsnä on hyvä flow ja jengistä näkee, että kaikilla on hyvä meininki. Oman tiimin lisäksi meillä on ympärillä hyvät yhteistyökumppanit jotka auttavat niissä asioissa missä me apua tarvitaan. Diesel on vaihtunut oikealla tavalla kunnon hybridiksi, joka käyttää energiaa oikealla tavalla oikeaan aikaan.

Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää tosi hyvältä. Tietysti yrityskauppa tuo mukanaan aina omat riskinsä, mutta ilman riskejä, ei voi kasvaa. Markkinoiden muutoksesta selvittiin pitkälti sen takia, että uskalsimme tehdä oikeita päätöksiä nopeasti. Ja tehtiin tietysti myös hulluna töitä. Jos olisimme jääneet vetkuttelemaan ja odottamaan, että markkinat muuttuisivat ennalleen, Ainiaa ei enää olisi.

Ainialaiset koossa palvelusuunnittelu-workshopissa Jenni Rissasen luotsaamana.

Täysillä kohti Ainia 3.0 -versiota!

Tulevaisuuden visiomme on olla Suomen tunnetuin ja luotetuin palveluprosessien tehostaja. Haluamme tehdä Ainiasta tiedostetun ja näkyvän talon, jonka maine puhuu puolestaan. Kun asiakas suunnittelee palveluprosessien parantamista, Ainia tulee vaihtoehtona mieleen. Ennen kaikkea haluamme tulla pois sieltä piilosta, missä olemme kaikki nämä vuodet olleet. Meillä on paljon hienoja onnistumisia ja tarinoita mitä voimme kertoa.

Niistä löytyy varmasti asioita, joiden kanssa moni muukin painii ja mihin voimme tuoda helpotusta pienelläkin vaivalla. Tällä hetkellä teemme kovasti töitä, jotta saamme nämä asiat kuvattua selkeästi. Ainia 3.0 on käynnistynyt.

Lopuksi haluan vielä mainita, että tämä on minun subjektiivinen kokemus meidän historiasta. Ilman mitään kermakarkkia tarinan päällä. Tositarina. Mukana olleilla ihmisillä on omat kokemuksena ja fiiliksensä matkasta, eikä tarkoitus ole tehdä tästä yhtä ainoaa totuutta tai ottaa mitään keneltäkään pois.

Haluatko kuulla lisää Ainian taipaleesta tai tulevaisuuden näkymistä?
Varaa aika

Jani Valkonen
CEO

Jaa eteenpäin!