Ainian ja Fortumin välisessä yhteistyössä yhdistyy luottamus, ammattitaito ja yhteinen näkemys

Kun yrityksen tavoitteena on paras mahdollinen asiakastyytyväisyys, resurssitehokkuus ja älykkään teknologian uranuurtajana toimiminen, rinnalle tarvitaan ammattitaitoisia ja luotettavia kumppaneita.

Sen tietää myös Fortumin IT-toiminnoissa jo yli 10 vuotta työskennellyt ITSM Lead, Jukka Rautakallio. Hän on toiminut vuosia tiiviissä yhteistyössä IT-palvelujen ja toimintatapojen kehittämisen parissa yhdessä Ainia Innovations Oy:n kanssa.

–  Ainia on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa kanssamme jo vuosien ajan IT-palvelunhallinnan ja toiminnanohjauksen ratkaisuja sekä automaatiotason nostoa Fortumilla.

Molemminpuolisella osaamisella, tiiviillä yhteistyöllä ja erinomaisesti toimivalla me-hengellä olemme ratkaisseet monia ongelmia, parantaneet palveluita ja prosesseja sekä kehitetty täysin uutta. Viimeisimpänä olemme tuottaneet yhdessä työkalun GDPR -tietopyyntöjen käsittelyyn ja integroineet sen osaksi palvelunhallinnan järjestelmiämme. Lisäksi olemme automatisoineet käyttäjätunnuksien luomisen herätteestä, kuten esimerkiksi HR- ja palveluportaaleissa, koko prosessiflown, sekä profiloinnin siihen, kuinka esimiestä ja uutta henkilöä informoidaan, Jukka tiivistää.

Ainia Innovations Oy on Jani Valkosen ja Jesse Lantisen, vuonna 2008 perustama palvelutyökalutalo. Ainia toimittaa asiakaslähtöisiä, yritysten palvelutasoa ja kilpailukykyä parantavia ratkaisuja soveltuvimman teknologian sekä vahvan arkkitehtuuriosaamisen avulla.

Entä mikä on Fortumin ja Ainian pitkäkestoisen yhteistyön salaisuus? Palataanpa ajassa hiukan taaksepäin.

Missiona puhtaampi maailma ja energiantuotanto

Fortum on vuonna 1998 perustettu, kansainvälisesti toimiva puhtaan energian yhtiö, jonka missiona on puhtaampi maailma ja energiantuotanto. Fortumin tehtävä on nopeuttaa muutosta uudistamalla energiajärjestelmää, parantamalla resurssitehokkuutta sekä tarjoamalla älykkäitä ratkaisuja.

Fortum kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhtiö tarjoaa myös asiantuntijapalveluja energia-alan yrityksille sekä ratkaisuja, joiden avulla asiakkaiden on helpompaa tehdä järkeviä energiavalintoja.

Tavoitteena nopeampi, sujuvampi ja kustannustehokkaampi palvelu

Vuonna 2006 Fortum halusi kehittää ja yhtenäistää IT-toimintatapojaan.

Yhtiön tavoitteena oli sujuvoittaa asiakaspalvelua, vähentää kustannuksia ja työskennellä järkevämmin. Fortum ryhtyi kartoittamaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita IT-palveluiden kehitystyöhön.

– Jani oli tehnyt Fortumin IT-palveluille konsultointia useissa eri projekteissa jo vuodesta 2002 lähtien. Olin monesti kuullut muiden kehuvan häntä osaavaksi kaveriksi. Päätimme siis jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan kehitystyön parissa. Siitä lähtien olemme työskennelleet yhdessä, eikä loppua näy. Halusimme luotettavan kumppanin, jolla on rautainen osaaminen sekä teknologian soveltamisessa että IT-palveluissa, ja sellaisen myös saimme, Jukka kertoo.

Luottamus ja yhteinen näkemys

Yhteistyön alkamisesta lähtien, Jani ja Ainia ovat olleet tiiviisti mukana ideoimassa ja kehittämässä IT-palveluita yhdessä Jukan ja Fortumin kanssa. Yhteistyö on ollut lähes päivittäistä ja tiivistä – edelleenkin Janin ajasta valtaosa kuluu asiakkuuden parissa.

Jukka sekä muut fortumlaiset ovat olleet yhteistyöhön enemmän kuin tyytyväisiä.

– Useista muistakin organisaatioista on tultu kyselemään, miten olemme onnistuneet saavuttamaan tuloksemme ja pysymään mukana uuden omaksumisessa. Koen, että siihen vaikuttavia tekijöitä ovat Ainian porukan osaaminen ja motivaatio. Lisäksi heillä on ylivoimainen teknillinen ammattitaito ja äärimmäisen loistava asenne – hommat hoidetaan kerralla valmiiksi ja nopeasti. Sitä me arvostamme yli kaiken.

Pitkäkestoisen yhteistyön ansiosta, Ainialla on hyvä ymmärrys Fortumin toimintatavoista, joka on eduksi kehitystyössä. Jukka kuvaakin yhteistyötä jatkuvaksi prosessiksi.

– Kyllä tässä 10 vuoden aikana on menty todella paljon eteenpäin. Kun aloitimme, meillä ei ollut selkeää suunnitelmaa tulevasta, vain vahva näkemys suunnasta. Toimintatapojamme on parannettava, ja meidän on jatkuvasti luotava arvoa, jotka sidosryhmämme tunnistavat. Vuosien varrella olemme onnistuneet tavoitteissamme, Jukka kertoo.

Yhteistyöstä kysyttäessä, Jukka mainitsee myös henkilökemian ja vahvan luottamuksen.

– Meillä on ollut alusta lähtien yhteinen näkemys asioista, mikä on totta kai helpottanut yhteistyötä. Tärkeä tekijä on myös vuosien varrella syntynyt vahva luottamus. Voin aina luottaa siihen, että hommat hoituvat sovitusti ja ammattitaidolla, hän jatkaa.

Yhteistyön tulevaisuus

Entä haasteet? Ovatko viimeiset yli 10 vuotta olleet pelkkää ruusuilla tanssimista vai onko vastaan tullut mutkia?

– Hämmästyttävän vähän. Sanoisin jopa, etten muista yhtäkään merkittävää ongelmaa tässä matkan varrella. Kaikki mahdolliset haasteet on hoidettu kuntoon todella nopeasti ja ammattitaitoisesti, kuuluu Jukan vastaus.

Maailma ja kilpailuasetelmat muuttuvat ja teknologia on jatkuvassa kehitystilassa. Jukan mukaan kaikista ihanteellisinta on olla mieluummin jopa askeleen edellä muita. Helpolla se ei tule, ja muutoksessa mukana pysyminen vaatiikin jatkuvaa kehitystyötä koko tiimiltä.

– Yritys ei pärjää, jos muutoksiin reagoidaan liian hitaasti, tai ei osata ennakoida tulevaa. Jos haluaa olla edelläkävijä, se vaatii raudanlujaa osaamista ja alan ymmärrystä. Ja sitä Ainialta löytyy, Jukka kertoo.

Kuten arvata saattaa, yli kymmenen vuoden yhteistyö Fortumin ja Ainian välillä jatkuu. Jukka suositteleekin Ainiaa lämpimästi kumppaniksi IT-palveluiden kehittämisen saralla. Luvassa on äärimmäisen osaavaa ja asiakaslähtöistä palvelua.

Haluatko kuulla lisää?
Varaa aika

Jaa eteenpäin!